Sunday, April 3, 2011

Confident.. :)

Assalamualaikum readers..






kakak-kakak aku selalu remind kan aku yang kita kena confident dengan diri kita sendiri. baru hidup kita akan lebih ceria. tapi, jangan lah confident tak tentu pasal. example like, "you all confident yang you all tetap akan masuk syurga walaupun you all tak solat sebab you all kan islam. so, mestilah masuk syurga at the end kan?" perspektif sebeginilah yang salah. kalau confident dengan stuff yang hanya untuk menyedapkan hati ataupun untuk menyelamatkan diri, itu dah salah. kita kena confident dengan benda yang betul dan kita rasa akan mendatangkan kebaikan pada kita. 

ada juga orang yang terlampau confident, yang ini pun payah. bila semua benda kita confident, itu dah timbul sifat riak dan takbur. kan dah free-free dapat dosa. ok. macam ni lah, senang aku bagi jer definisi yang ayah aku memang terapkan dalam diri aku sejak aku kecil lagi. 

fikir dulu baru bertindak. itu yang ayah aku selalu cakap. 
  • sebelum kita nak buat sesuatu untuk diri kita sendiri, kita kena fikir kesannya pada diri kita, ibu bapa dan yang paling penting pada iman kita. kalau kita rasa apa yang kita nak buat ni tak mendatangkan musibah pada diri kita, tidak mencemar maruah ibu bapa, dan tidak mencalarkan dan meruntuhkan keteguhan iman kita, just go on.tapi kalau ia sebaliknya. stop right there. don't do it anymore.
  • sebelum kita nak buat atau cakap sesuatu pada orang lain, kita kena fikir, kalau orang buat kita macam tu, kita suka tak? adakah apa yang kita nak buat or buat itu akan mendatangkan kesan kepada hati orang tersebut. and fikir jugak, kalau benda yang sama kena kat kita. adakah kita suka atau pon tidak.. 
alhamdulillah. tahap confident aku sekarang ni dah naik sikit banding dengan waktu dulu-dulu.hope akan lagi bertambah naik. 

No comments: